Få effektive treningsresultater hjemme

Trening hjemme

Har man ikke en fast rutine på treningen, sklir det fort ut i intet og sofaen blir mer fristende. Med en hektisk hverdag er det heller ikke så lett å finne tiden til å trene. Men det er mulig å trene effektivt på kort tid, også hjemmefra.

Ofte tenker man at det er mye vanskeligere å få tid til å trene enn hva det egentlig er. Mange tenker kanskje også at trening krever at man tar turen innom treningssenteret og er der i et par timer. Det er ikke nødvendigvis tilfelle. Det finnes mange effektive øvelser som gjøres over langt kortere tid.

Mange undervurderer hjemmetreningen. Så lenge man følger et treningsprogram med effektive øvelser og utfører disse riktig, kan du få like mye ut av en treningsøkt hjemme som på senteret. Særlig intervalltrening og styrkeøvelser med manualer er gode alternativer for hjemmetreningen. Intens trening over kort tid kan gi langvarig effekt på utholdenhet. Grunnen til dette er ifølge forskning.no at denne typen trening får muskelcellen til å trekke seg sammen. Dermed skjer det endringer i muskelcellen over tid, noe som igjen påvirker kondisjonen.

De siste årene årene er høyintensitets intervalltrening blitt en av de mest populære treningsformene, nettopp fordi de gir stor effekt på kort treningstid. Treningsformen kan derfor kombineres med trange timeplaner fylt med jobb og familie. Øvelsene kan også enkelt utføres hjemme, da de ikke nødvendigvis krever store treningsapparater. Du kan i stedet investere i et par manualer, treningsstrikk og ankel- og håndleddsvekter for ekstra motstand, ellers er det riktig utførelse som er mest avgjørende for gode resultater.

Ifølge Olympiatoppen ekspert, Mathias Lilleheim, er det en myte at man må benytte seg av treningsapparater for å få optimal effekt. Øvelser som krever stabilisering mobiliserer faktisk flere muskler enn hvis du bruker apparater. Slike øvelser kan du enkelt gjøre med strikk og i de fleste øvelser vil din egen kroppsvekt være mer enn tung nok belastning. Man skal likevel være klar over at hjelpemidler om strikk krever at du har god bekkenkontroll. Utføres ikke øvelsen riktig vil treningseffekten begrense seg.

For å finne inspirasjon til treningsprogram finner man mye på internett og gjennom egne treningsapper. Samtidig er det viktig å være klar over at det ikke finnes et fasitsvar på hvilket treningsprogram som fungerer best for deg. Er du usikker på hvilke øvelser du bør gjøre og hvordan disse utføres, kan det være lurt å rådføre seg med for eksempel en personlig trener. Han kan gi deg riktig opplæring, slik at du får fullt utbytte av hjemmetreningen.

Ønsker du å lære mer om effektiv trening i hverdagen? Active Educations tilbyr nettbaserte kurs om trening og kosthold.

Be the first to comment

Leave a Reply